Domenicos Theotocopulos 1541-1614

Domenicos Theotocopulos 1541-1614

Pojawił się w Hiszpanii w latach 1575-6, pochodził z Krety, więc nazywano go El Greco. Grek niebawem stał się jednym z głównych artystów hiszpańskiego dworu Króla Filipa II. Tworzył w okresie Kontrreformacji a jego manierystyczne obrazy są wyrazem żarliwości Wiary, wizyjności i mistycyzmu, jakim ogarnięta była Hiszpania końca XVI wieku. Pozostawił po sobie ogromną ilość płócien wiszących do dzisiaj w hiszpańskich kościołach i w światowych muzeach, obrazów w odcieniach popiołu i złota, nasiąkniętych przedziwną melancholią, pokazujących postacie nienaturalnie wydłużone, otoczone blaskiem tajemniczego światła. Malował tak jak nie malował wtedy nikt i jak nie potrafił malować nikt potem. Umiał uwolnić się od wpływu malarstwa włoskiego. Wywodząc się ze szkoły Tycjana i Tintoretta, stworzył sztukę na wskroś oryginalną, taką jaką poznajemy dopiero w XX wieku. Nie przestrzegał ustalonych kanonów, zarzucił schematyczność i miałkość, by dać w swoich obrazach siebie, swoją gwałtowność egzaltację i swój mistycyzm. Był inny, toteż zaczęto go postrzegać jako niezrównoważonego wizjonera, chorego na astygmatyzm, obłąkanego. Jego malarstwo z czasem zaczęło niepokoić i wprowadzać w zakłopotanie. Urok sztuki El Greco odkryto dopiero w XX wieku. Sztuka musiała więc zakręcić wielkie koło, trzeba było 400 lat, by te niegdyś karykaturalne obrazy chowane w magazynach zawieszano na honorowych miejscach. Okrzyknięto El Greco obok Picasso i Velasqueza symbolem duszy hiszpańskiej i hiszpańskiego malarstwa. Już nie budził konsternacji a jego malarska siła wyrazu stała się natchnieniem dla wielu. Obraz ekstaza Św. Franciszka z 1578 roku pędzla El Greco po przypadkowym znalezieniu na plebanii w Kosowie Lackim, został przewieziony do Kurii Diecezjalnej siedleckiej. Po ekspertyzie konserwatorskiej, potwierdzającej jego autentyczność, nie był udostępniany publicznie, przez ponad 40 lat.  Oryginalna sygnatura El Greco – są duże jej wykruszenia, ale jest na tyle czytelna, że z całą pewnością można stwierdzić jej autentyzm, potwierdzony wynikiem analizy spektograficznej. Pismo greckie pisane minuskułą, typowe jakim ten malarz podpisywał się w okresie wczesnym swej twórczości tekst z dokumentacji konserwatorskiej wykonanej w 1974 roku przez Panie: Zofię Blizińską i Marię Orthwein, pod kierunkiem prof. Bohdana Marconiego.

 

 
01. 100-lecie odzyskania Niepodległości
02. Biskup
03. Miasto Siedlce
04. LOTTO
05. ORLEN
06. PNGiN
07. TVP
08. Polskie Radio
08a. Text Juda
09. Muzeum
10. Fundacja El Greco
11. KABE
12. S4E
13. NOWAKDOM
14. Stroer
15. Portal Podlasie24
16. Fundacja Santander
17. KONSALNET
18. Echo Katolickie
 

Facebook